kotitehtävät katselussa
 
pe 8.6.2012
kritiikki ja akvarelleja ulkoilmassa

Eila piti meille oikein rakentavan kritiikin.  Hän löysi enemmän myönteisiä kuin kielteisiä juttuja itse kunkin kotitehtävistä.  Minä sain kuulla, että kaikki kolme työtäni olivat maalauksellisia, niissä oli tunnelmaa ja ne muodostivat yhtenäisen sarjan.  Nämä sanat hivelivät korvia.  No miinuspuolella oli, että vuoristomaisemassa tie oli liian yksitoikkoinen ja etualan olisi pitänyt olla vahvempi.  Tyttösistä Eila piti.  Aurinkovarjokuvassa hän toivoi lisää selkeyttä etualalle.  Kiitteli kuitenkin taustan käsittelyä.  Joten kaiken kaikkiaan olin kovasti tyytyväinen.

Ruokatunnin jälkeen saimme pikaopastuksen iltapäivän ja huomisen akvarelliaiheisiin.  Teemana oli vesi ja kivet.  Ei siis mitenkään helppo aloitus.  Aurinko paistoi, kun kävelimme vanhankaupungin lahdelle.  Valkoposkihanhet olivat tuoneet untuvikot rantaveteen.  Koiranputket kukkivat valkoisina röyhyinä.  Istuimme maalaustarvikkeiden kera kalliolla ja ikuistimme veden välkettä sekä heijastuksia.  Rantakivet olivat kiitollisempia kohteita, sillä ne eivät väreilleet.
 

rantakiviä


vettä ja kallioita

Iltapäivän kritiikissä laitoimme päivän aherruksen jälkeen työt taideluokan seinälle.  "Sinä olet todellinen akvarellisti", Eila kommentoi töitäni.  Olin todella otettu siitä, että samalla viikolla sekä Marjukka Paunila että Eila Ekman-Björkan - siis taiteilijoita ja opettajia molemmat - ovat arvostaneet akvarellimaalauksiani.  Eipä opiskelija tässä vaiheessa voi enempää toivoa.


la 9.6.2012
akvarellimaalausta ja nyyttikestit

Iltapäiväksi säätiedotus lupasi sadetta.  Jo aamulla ilmassa oli muutamia vesitippoja, mutta se ei meitä pelottanut.  Pakkasimme akvarellitarvikkeet matkaan ja siirryimme läheiselle rannalle jatkamaan veden tarkkailua.  Kunnes sade kasteli jo valmiiksi märän maalauksen.  Loppupäivä vierähtikin sitten sisällä.  Onneksi olin ottanut valokuvia muistin tueksi.
 

heijastuksia


rantakivikkoa


heijastuksia nämäkin

Katselimme iltapäivällä maalausurakan tulokset.  Saimme vieraiksi momu (siis monimuoto) kakkosryhmän, joka maalasi yhtä aikaa viereisessä luokassa.  Myös nyyttikestit olivat yhteiset.  Eila kyseli tuntemuksiamme opiskelusta.  Oli kiinnostavaa kuulla kakkosten vaikutelmista.  He olivat innostuneita, vaikka maalaustehtäviä oli toisena vuonna ollut huomattavasti enemmän kuin ensimmäisenä. 
 

kiitimme opettajiamme kuohuviinipullolla ja onnittelukortilla, 
sain kunnian maalata sen kurssitovereiden pyynnöstä

Myös heidän pohdintansa lopputyön tekemisestä jäi askarruttamaan.   Opiskeluaika on lyhennetty aikaisemmasta neljästä vuodesta kolmeen.  Se tarkoittaa, että sama oppimäärä käydään läpi tiiviimpään tahtiin.  Lopputyön tekemiseen jää aikaa vain runsas puoli vuotta, joka on vähän.  Nyt olemme vielä villejä ja vapaita, mutta totuus iskee viimeistään vuoden kuluttua.

Saimme kesätehtäviksi maalata öljyllä kolme työtä, joiden aiheina ovat vesi, metsä ja pelto.  Sen lisäksi maalaamme vähintään neljä akvarellia kesämaisemista sekä piirtelemme kesäpäiväkirjaa luonneslehtiöön.  Myös kevätkauden portfolio tarkastetaan elokuun lopussa.  Joten ei tässä nyt ihan vapaita olla.  Vaan kaikki kuulostaa hauskalta, kun aikaa on yli kaksi kuukautta.
Lena, kesälomamaalari